Apple har lige siden 1984 trukket på samme strategi til at sælge deres produkter. Nøgleordet til salget er i høj grad “cuddletech” – teknologi, som forbrugerne får lyst til at kramme. Det lyder måske skørt, men det virker. Og Apple er ikke det eneste firma i industrien, der udnytter folks lyst til at kramme produkter, der ser nuttede ud.
Det menneskelige smil
Første gang, Apple benyttede sig af at spille på folks følelser, var i 1984, hvor firmaet lancerede den første Macintosh. Folkene bag maskinen ønskede at lave en computer, der var menneskelig. Men menneskeligheden var mere end blot at computeren var nem at bruge og forstå – brugerne skulle synes at computeren så flink og rar ud – have lyst til at kramme den. Det er derfor ikke tilfældigt, at den første Macintosh og de efterfølgende kompakte Mac’er som Plus’en og SE’en kan have træk af at ligne et menneskeligt hoved. Kanten under skærmen er hagen, og skærmen er ansigtet. Dette understreges ikke mindst af ikonet “den glade mac”, som møder enhver bruger, der starter en Mac med alt fra den første Finder til Mac OS X.
Oprindeligt skulle Mac’en simpelthen distancere sig fra de grimme og brugerfjendske IBM-computere – og sådan er det til dels stadig den dag i dag. Hartmut Esslinger fra Frog Design, der designede Macintosh SE udtrykker ideen om cuddletech på denne måde: “Design is not only for the head but for the belly” – designet af en computer skal ikke kun være logisk, den mere irrationelle fornemmelse skal også være rigtig.
Den første Macintosh’s nuttede udseende blev en succes. Den blev dog mere og mere stilet og stringent i takt med, at den blev udviklet i form af Macintosh SE, Macintosh Classic og Color Classic.
Cuddletech genoptages
I 1998 tog Apple igen rigtigt fat i det nuttede computerudseende. Apples computere var blevet til kedelige grå kasser igennem årene, og nu trængte computeren til et virkeligt ansigtsløft. Det var derfor revolutionerende for hele computerindustrien, at Apple lancerede noget så vovet som en ny computer – med farver! iMac’en havde alt, hvad der skulle til for at forbrugerne ville kramme den: Den havde runde former, den var lille, og så var den blå. Netop blå er den farve, som flest mennesker i verden har som sin favorit. Forbindelsen til den første Macintosh sås tydeligt ved lanceringen. Den nye Macintosh sagde nu “Hello (again)”.
Vil vi også kramme den nye iMac?
Det er interessant at se på, hvordan Apple benytter sig af cuddletech efter at de mere eller mindre har afskaffet den gamle iMac. Den nye iMac er langt mere stilet og science fiction-agtig end den gamle med de runde former. Men ideen om cuddletech skinner alligevel synligt igennem den nye iMac. Ser man på reklamefilmen for den nye computer er der ingen tvivl – computeren danser og bevæger sig som kontorlampen i Pixars animerede film om den nuttede kontorlampe, der er på opdagelse på et skrivebord. Senere i filmen er det den kvindelig fotograf Anne Leibowitz, der udtaler sig om den nye iMac – hun bemærker sjovt nok, at den nye iMacs cd-skuffe er som en mund, der smiler glad til dig, og det viser sig da også, at hun kan ikke holde fingrene fra den nye iMac – hun er lige ved at kramme den!
“Looks like it’s a face smiling at you with it’s little mouth down here” som hun siger.
Mennesket først i alle produkter
Menneskeligheden som markedsføring viser sig også på andre områder. Fokuseringen på private brugere med produkterne iPhoto og den nye iMac kan ses som et udtryk for en fokusering på de bløde værdier – istedet for at snakke om ren teknik og rå hastighed, er det værdien, der tæller. Og ved at fokusere på det egentlige – nemlig den glæde og merværdi man får ud af at bruge computeren – distancerer Apple sig fra samtlige andre computerfirmaer på markedet.
Apple er ikke de eneste, der har fanget ideen
I virkeligheden er det stof til eftertanke, at mange stadigvæk køber computere pga. den processor, der sidder i maskinen. Hvem ville f.eks. købe en bil ud fra om det er en Intel eller en Motorola-processor der styrer ABS-bremserne? Ved bilkøb er det nogle helt andre ting, der er i spil. Følelsen og stilen er det bestemmende – selvfølgelig skal motoren være i orden, men de fleste, der kører i Porsche eller Folkevogn bruger jo slet ikke motorens halve ydeevne i praksis. En Porsche kan køre over 250 km/t, men det er kun sjældent at den kommer over de 110 km/t på de danske veje. Det er interessant i denne sammenhæng at se på, hvordan f.eks. Volkswagen lancerede deres nye boble (“the beetle”). Her spillede Volkswagen (ligesom Apple gør det med Mac’en) på folks lyst til at kramme en teknologi, som de synes er nuttet. Sloganet var “Hug it? Drive it? Hug it? Drive it?”.
Dette var et forsøg på at give en ide om, hvilke tangenter Apple spiller på, når de udvikler deres produkter. Strategien lader til at være velvalgt – også selvom den er enestående i computerindustrien. For det kan altid betale sig at sætte mennesket først.