Apple’s fladskærms-iMac vækkede særlig opmærksomhed ved sin lancering på grund af sit specielle udseende. Som i de gamle iMac’er var computer og skærm integreret i én del, men den nye adskilte sig ved at skærmen kunne bevæges frit omkring uden at man skulle flytte hele maskinen. Steve Jobs nævnte ved keynoten, at den nye iMac er blevet designet i løbet af de sidste to år, men faktisk går ideen helt tilbage til 1993.
I anledning af deres 20 års jubilæum lancerede Apple i 1996 en computer, som gik under navnet “Twentieth Anniversary Macintosh” eller blot “Spartacus”. Som med alle andre produkter fra Apple ligger der flere års design forud for lanceringen, og der bliver lavet et væld af skitser og prototyper. Her er det særlig interessant at se, at ideen med den nye iMac faktisk stammer fra et designforslag til netop denne Mac.
Designeren Eric Chan’s prototype fra 1993 består af en fod, hvori CPU’en er placeret og ovenpå er der monteret en fladskærm, der kan flyttes rundt efter behov. Ideen er altså den samme som med iMac’en: den skal fylde så lidt som muligt på skrivebordet og skærmen skal nemt kunne flyttes.
I en bog om Apple-design gennem tiderne beskrives en anden prototype fra samme tid som værende “En vaseformet computer med en fladskærm ovenpå”, hvilket jo også bringer tankerne hen på det nye iMac-design.
Der er ikke blevet bygget fungerende eksemplarer af prototyperne, men Apple’s designafdeling konstruerede dog en model af ovennævnte iMac-forgænger.
Men det stopper ikke her, for ideen til denne prototype går faktisk endnu længere tilbage. Én af Eric Chan’s inspirationskilder er Richard Sapper’s lampe fra 1972, der går under navnet Tizio. Med sin justerbare arm var lampen meget fleksibel på skrivebordet ligesom Erik Chan ønskede skærmen på Spartacus skulle være. Sjovt nok har mange også givet udtryk for, at den nye iMac ligner en lampe.